Miela Designroom luo kasvua vastuullisten ja kotimaisten design-brändien jälleenmyynnillä

Alun perin nimellä Showroom Finnish Brandstore tunnettu pop up -liike avattiin kesäkuussa 2018. Liikeidea kiertotalousyritykselle syntyi opinnäytetyöstä, jossa pohdittiin moderneja liiketoimintamalleja. Mieletöntä palautetta saanut pop up -liike päätettiin reilun puolen vuoden päästä avaamisesta muuttaa pysyväksi liikkeeksi, joka on ystävänpäivästä 2019 lähtien kantanut nimeä Miela Designroom. Miela on vanha suomalainen nimi, joka tarkoittaa mieluisaa, mielitiettyä. Yrittäjät kuvaavatkin liikettään ihanaksi, toteutuneeksi unelmaksi!

Kotimaisten ja vastuullisten design-tuotteiden myymälänä Miela Designroom vuokraa myyntipaikkoja suomalaisille muoti- ja designbrändeille. Yritys hoitaa brändien puolesta myynnin ja markkinoinnin verkkokaupassa sekä kivijalkaliikkeessä Tampereen keskustassa. Miela edustaa tällä hetkellä noin 40 eri suomalaista design-brändiä, jotka ovat vuokrapaikoilla liikkeessä, eikä Miela valmista tai suunnittele tuotteita itse. Yritys on valinnut valikoimaansa ainoastaan suomalaisia brändejä ja tuotteita, jotka on suunniteltu ja osa myös tuotettu Suomessa.

Kotimaisuuden lisäksi myös vastuullisuus on yksi yrityksen arvojen peruspilareista. Jokaisen brändin taustat tarkistetaan, jotta ne sopivat yrityksen omaan arvomaailmaan ja jotta niitä voidaan suositella asiakkaille. Kaikki tuotteet on oltava valmistettu reiluissa ja eettisissä olosuhteissa ja niihin käytettyjen materiaalien on oltava laadukkaita sekä kestäviä. Tällä hetkellä kaikki tuotteet on valmistettu EU:n alueella.

KIERTO-hankkeen tarjoama koulutus auttoi kehittämään verkkomyyntiä

Keväällä 2020 Miela Designroom koki lukuisten muiden yritysten tavoin asiakaskadon koronapandemian tuomien rajoitusten seurauksena. Näin ollen asiakkaiden estyessä tulemaan kivijalkaliikkeeseen Mielan lämmin nelihenkinen porukka päätti panostaa vahvemmin jo olemassa olevaan verkkokauppaansa ja saavuttaa asiakkaita verkossa. Tukea verkkokaupan perustamiseen yritys sai KIERTO-hankkeen maksuttomasta Vastuullisen verkkokaupan suunnittelu ja markkinointi -koulutuksesta.

– Koulutus oli meille tosi hyvä, koska olimme aikaisemmin panostaneet ensisijaisesti kivijalkaliikkeeseemme. Koronan myötä asiakasvirrat kaupungilla tyrehtyivät ja päätimme panostaa verkkokauppaan, joka meillä on ollut alusta asti muttei kauhean suurella fokuksella. Siellä ei esimerkiksi ollut läheskään kaikkia tuotteitamme ja myynti oli hiljaisempaa. Koronan myötä keväällä oli kuitenkin pakko siirtyä enemmän verkkoon. Naputtelimme verkkokauppaan meidän kaikki tuotteet, eli noin 1000 eri tuotetta. Koitimme parantaa nettisivujamme muutenkin, jotta ihmisillä olisi mukavampaa tehdä ostoksia.

Verkkokaupan toteutusta tukeva koulutus muistutti vastuullisuuden viestimisen tärkeydestä.

– Koulutuksessa oli paljon jo tuttuja asioita, joista tuli hyviä muistutuksia. Koulutus muun muassa inspiroi meitä viestimään paremmin vastuullisuusperiaatteistamme sekä siitä, että myymme vain suomalaisia tuotteita, jotka tulevat pieniltä vastuullisilta tekijöiltä ja jotka tuntevat tuotantoketjunsa hyvin. Viestimme vastuullisuudesta aikaisemmin ajoittain sosiaalisessa mediassa mutta nyt lisäsimme vastuullisuusinfoa pysyvästi verkkoon.

Miela Designroom ei hakenut erikseen valtion yrityksille tarjoamia koronatukia vaan ketteränä neljän hengen yrityksenä mukautui muuttuneeseen tilanteeseen.

– Vaikka keväällä koettiin muutamia unettomia öitä, emme jääneet surkuttelemaan vaan otimme tilanteen haltuun ja mukauduimme tilanteeseen.

Kun yhteiskunta on alkanut pikkuhiljaa taas avautua, on yritys huomannut asiakasmäärien nousseen Tampereen alueen lisäksi koko maassa. Tällä hetkellä kivijalkaliikkeessä on taas asiakkaita mutta verkkokauppatilaukset ovat jatkuneet kiivaina.

– Myynti on selkeästi kasvanut verkkokaupan ansiosta. Toukokuu oli myynnillisesti ennätyskuukausi paljon senkin takia, että verkkokauppa vetää paremmin kuin aikaisemmin kivijalkaliikkeen myynnin lisäksi. Näin ollen koronan tuomasta liiketoiminnan nopeasta muutoksesta voi nähdä olleen myös hyötyä ja uusia asiakasryhmiä on tullut Tampereen lisäksi kaikkialta Suomesta. Tulemme jatkossa panostamaan siihen, että vahva verkkokauppa ja kivijalkaliike tukevat toisiaan.

Vastuullisuus ja kiertotalous kilpailuvaltteja kuluttajamarkkinoilla

Minkkinen näkee, että vastuullisuus kiinnostaa kuluttajia ja enemmän kiinnitetään huomiota siihen, minkälaisissa oloissa tuotteita valmistetaan ja mikä tuotteiden alkuperä on. Lisäksi Miela Designroom haluaa tuoda esiin, että jos ostaa vastuullisia ja ekologisia tuotteita, voi tuote olla myös muodikas, kaunis sekä kohtuuhintainen.

– Meillä on myynnissä vaatteidenhuoltotuotteita ja lisäksi järjestämme somessa vaatteidenkorjausiltoja, joissa neuvotaan asiakkaita siitä, kuinka vaatteita voi korjata ja huoltaa. Esimerkiksi herkempiä materiaaleja ostaessa haluamme neuvoa asiakkaita siitä, kuinka huoltaa tuotetta, jotta se olisi mahdollisimman pitkäikäinen. Pitkäikäinen tuote säästää luonnonvaroja ja on ekologinen valinta. Suomessa syntyy Valtion Teknologian Tutkimuskeskuksen arvion mukaan noin 100 miljoonaa kiloa tekstiilijätettä vuodessa.

Tekstiilijätettä vähentääkseen yritys avasi syyskuussa 2019 Pre Loved -nimeä kantavan laadukkaiden kierrätysvaatteiden jälleenmyynnin. Heti avaamisen jälkeen suuren suosion kerännyt kierrätysvaatevalikoima laajensi yrityksen asiakaskuntaa ja kysyntää laadukkaille kierrätysvaatteille löytyy. Minkkinen kertoo yrityksen haaveilevan Second Hand -vaatteiden myynnin laajentamista tulevaisuudessa.

– Heti palvelun avattua saimme paljon kiinnostuneita myyjiä ja ostajia. Lisäksi käytettyjen vaatteiden myynti on avannut meille täysin uuden kohderyhmän, koska liikkeessämme asioi nyt myös paljon nuorempia asiakkaita, joille vintage ja second hand -tuotteet ovat todella tärkeitä. Nämä asiakkaat ovat myös vierailleet design-puolellamme ja näin ollen päätyneet ostaneet muitakin kotimaisten brändien tuotteita. Tällä hetkellä liiketila rajoittaa käytettyjen tuotteiden myynnin laajentamista mutta sopivan tilan löydyttyä haaveilemme sen laajentamisesta.

Lisää tukea verkostoitumiseen toivotaan tulevaisuudessa

Miela Designroom toimii osana tamperelaisten design-yrittäjien DesignOnTampere-verkostoa, joka kuluneen kevään aikana osoittautui tärkeäksi vertaistukiryhmäksi yrittäjille. Yritys toivoisikin lisää verkostotapahtumia kiertotalousyrittäjien keskuudessa.

– Olemme koronan aikana vaihtaneet ideoita ja ajatuksia muiden design-yrittäjien kanssa sekä saaneet vertaistukea muilta toimijoilta, mikä on ollut suuri voimavara toiminnan kehittämisessä. Aina voisi olla lisää toisten yrittäjien kanssa ajatuksien heittämistä ja yhteistyökuviointia ja näemme Mielassa, että yhteistyö on se, mikä kantaa eteenpäin.

Muut yrittäjät ovat aina mahdollisia kumppaneita eivätkä pelkkiä kilpailijoita. Tämä näkyy yrityksen yhteistyökampanjoissa muiden paikallisten yritysten kanssa.

– Toteutimme koronakeväänä äitienpäivänä yhteistyötä kukkakauppa Kukkaikkunan sekä kahvilan Valkoinen Puu kanssa. Kuljetimme kotiin äideille lahjaksi kukkakimppuja, muffineja sekä design-tuotteita liikkeestämme. Tämä toi kaikille yrityksille näkyvyyttä ja haluaisimme lisätä yhteistyötä ja verkostoitumista muiden yrittäjien kanssa tulevaisuudessa.

Kun mietitään kiertotaloutta tulevaisuudessa, kertoo Minkkinen näkevänsä kiertotalouden selvänä kilpailuvalttina.

– Etenkin, kun mietin vaateteollisuutta, on kiertotalous se uusi tapa toimia. Esimerkiksi puuvillan tuotanto kuluttaa paljon resursseja ja on äärimmäisen raskasta luonnolle. Tekstiilimateriaalia on tuotettu jo todella suuria määriä maapallolla ja uusilla innovaatioilla tähän kehitykseen voitaisiin puuttua ohjaamalla enemmän tekstiilejä kiertoon. Kuluttajien aseenteet ovat muuttuneet ja kiertotalouden liiketoimintamallien hyödyntäminen yrityksissä voi vastata tähän muutokseen.

Kiertotaloudesta kiinnostuneita toimijoita ja kiertotalousyrittäjyyttä pohtivia Minkkinen haluaa kannustaa nopeaan toimintaan.

– Kiertotalous on tulevaisuuden tapa toimia ja kannattaa tarttua nopeasti tilaisuuteen eikä jäädä epäröimään. Kannustan kaikkia rohkeasti kehittämään sitä omaa liikeideaa, jota lähteä viemään eteenpäin ja jolla toteuttaa kiertotaloutta omalla tavallaan.

Tutustu lisää Miela Designroomiin yrityksen verkkosivuilla!

Teksti: Jussi Robert Ojala / KIERTO-hanke

Kuva: Anni Minkkinen / Miela Designroom